Cloudbrew
2022

Jesper Paulsen

29.11.22

For å holde oss oppdatert på den nyeste og kuleste teknologien som beveger seg i markedet, har vi, som i likhet med flere andre konsulentselskap, et kompetansebudsjett som skal brukes på å utvikle våre konsulenter. Hver enkelt får selv styre fritt over hva hen ønsker å bruke budsjettet på, og i år bestemte fem av oss å reise til Belgia, nærmere bestemt Cloudbrew konferansen 2022. De reisende var Endre, Jesper, Martin, Morten og Stian.

Cloudbrew er en årlig konferanse som blir arrangert i Mechelen i Belgia. Den fokuserer på Azure, og samler i hovedsak belgiske og nederlandske utviklere (føltes det i hvertfall som). Microsoft er naturlig nok en av hovedsponsorene, og stilte med både amerikanske, britiske og nederlandske representanter som holdt ulike talks. Selve konferansen blir holdt i et rustikt, men moderne lokale i sentrum av Mechelen.

Mechelen er en by og kommune i Belgia, som ligger ca midt mellom Brussel og Antwerpen. Med sine 86000 innbyggere er det ikke den største byen i Belgia, ei heller den minste; en middels liten by, med middels få turistattraksjoner og middels få søndagsåpne butikker. Der Mechelen kommer til kort, gjør den heldigvis opp for seg med et stort utvalg restauranter og serveringssteder.

Torsdag

Vi ankom Brussel flyplass kl 1815. Etter å ha ventet på et av Belgias treigeste bagasjebånd, fikk vi omsider bagasjen vår og kommet oss ut i ankomsthallen. Der speidet Morten, på sine 1,97 meter, etter taxisjåføren som vi hadde håpet skulle stå med et "Progit Consulting" skilt. Dessverre viste det seg at denne taxisjåføren ikke var taxibransjens SAS, snarere taxi bransjens Ryanair, og han hadde derfor ikke påspandert seg noe skilt. I stedet sa han "Hi, are you Morten?" etter at vi hadde stått én meter ved siden av han i 5 minutter og speidet etter - nettopp han. Hele opplegget virket såpass shady, at Endre på vei ut til taxien fikk throwback til da han nesten ble kidnappet i Vietnam (Av hensyn til leserne blir ikke den gjenfortalt her, men ta gjerne direkte kontakt med Endre for å høre mer om tips og triks for å unnslippe kidnappere i Vietnam).

Etter å ha kjørt noen kilometer nordover kom vi endelig inn til periferien av Mechelen. Selv om alderen til taxisjåføren allerede hadde avslørt at han ikke var vokst opp med smarttelefon på innerlomma, ble ikke mistanken noen mindre etter at han tok oss med på 15 minutters ufrivillig sightseeing på hovedveiene rundt Mechelen, mens han klaget på hvor vanskelig det hadde blitt å kjøre i Mechelen sentrum. Litt tomme for energi valgte vi ikke å kommentere at Oslo ikke er noe bedre, men jattet i stedet med for å signalisere at han skulle tenke mindre på oss, og tenke mer på å finne veien til hotellet.

Etter å ha sjekket inn på hotellet, som helt tilfeldigvis lå 1 minutt gange unna konferanselokalet, tok vi turen ut i Mechelens gater for å jakte kveldens matbit. Energinivået vårt hadde ikke blitt noe høyere etter innsjekk, og det var nå 5 sultne og tørste menn som vandret hodeløse rundt på jakt etter en saftig hamburger. Hamburger ble det ikke, i stedet endte vi opp på en smekkfull Marokkansk restaurant med en vert som lot oss inspisere alle andre sine matretter før vi fikk velge selv. Vi fikk det beste bordet han hadde å tilby, og en upåklagelig service. Vi fikk også møte vår gode venn Carlos for første gang. Om du noen gang reiser til Mechelen anbefaler vi å bli godt kjent med han. De fleste restauranter og barer vet hvem han er.

Fredag

Endelig var det fredag, og tid for første konferansedag. Dagens program hadde mange spennende talks linet up, og det var ikke noe tvil om at vi kom til å bli bedre kjent med Azure og dets økosystem. Av spennende presentasjoner er det to som var spesielt interresante:

DAPR

DAPR er et opensource rammeverk for å lage cloud native applikasjoner. Det eksponerer API som gjør det enkelt å sette opp mikrotjenster, samt kommunikasjonen mellom disse. Azure Container Apps har god støtte for DAPR, og integrerer det som en sidecar i appene dine. Dette gjør det enkelt å sette opp, og APIene deres gjør det også enkelt å bytte ut/endre på rammeverk i appene denne kommuniserer med. I kombinasjon med KEDA, som er et open-source rammeverk for å auto-scale applikasjoner, tilbyr nå Azure en PaaS som gjør det svært enkelt å bygge skalerbare mikrotjenester i Microsoft skyen.

10 Tips and Tricks on how to accelerate your Cloud Journey

Dette foredraget ble holdt av Rasmus Hald, som har den fine tittelen Head of Cloud Engineering at The Lego Group. Han snakket om do's and dont's når det kommer til å flytte programvare til skyen; Hvordan skalere SaaS tjenester, hvorfor APIer er nøkkelen til suksess og Edge computing. Rasmus viste også ut en fin oversikt over hvordan de bestemmer hvordan de skal utvikle nye tjenester:

Etter fredagens presentasjoner dro vi igjen ut i Mechelens gater, denne gangen med et mer bestemt mål for øyet. Vi begynte kvelden på en av Mechelens puber, der hvor vi til vår uvitenhet klarte å vinne et gratis ølglass. Dette var et limited edition glass i sammarbeid med Lost Frequencies, som lyste i mørket (veldig kult). Etter dette tok vi turen videre til kveldends restaurant, Cosma, som kan anbefales på det varmeste.

Etter middag dro vi ut på en lokal pub, hvor vi møtte vår gode venn Carlos og lærte han noen Ylvis inspirerte danser.

Lørdag

Lørdag startet kl 09:00. Denne dagen inneholdt flere spennende talks:

Mayday! Software lessons from aviation disasters.

Denne talken handlet om å se på hvordan tech bransjen kan lære av flybransjen. Hvordan flybransjen lenge har jobbet med teknologi som hadde fatale feil, og hvordan tap av menneskeliv har gjort bransjen sikrere. Dette ble så brukt til å se på hvordan utviklere framover får større og større ansvar, der tap av menneskeliv kan være en ytterste konsekvens, ettersom teknologi blir en større og større del av livet vårt.

Serverless for Frontends

Dette talken ble holdt av Dr. Florian Rappl. Han er en Microsoft MVP, og har blant annet skrevet boken The Art of Micro Frontends. I talken hans snakket om Siteless UI, et pattern for å lage serverless frontend. Han viste også fram open-source tjenesten piral som gjør det svært enkelt å sette opp og vedlikeholde microfrontends.

Neural Networks from 0.0 to Dancer

I denne talken ble nevralske nett brutt ned til et nevron, og så bygd sakte men sikkert opp til et dypt nevralsk nett. Alan Smith gikk igjennom bildeklassifisering for å vise hva nevralske nett har mulighet til, men viste også begrensingene man står ovenfor, som vist i bilde under:

Modellen Alan hadde trent opp hadde store problemer med å skille blåbærmuffins fra chihuahua, for å vise begrensninger. Han viste også hvordan en GAN kan forbrede danseskillsene dine.

På lørdag kveld dro vi først for å spise Puro. Her var vi i det kreative hjørne, så alle endte med å spise samme hovedrett. Den var veldig god. Etter middagen dro noen tilbake til hotellet, mens andre ble enda bedre kjent med Carlos og en hyggelig bareier som valgte å holde åpnet kun for oss helt til han måtte avgårde på ølkonferanse. Som takk for bekjentskapet fikk en av oss med seg to ølglass i gave fra puben.

Søndag

Da var siste dagen kommet, og vi brukte dagen på å dra på sightseeing i Mechelen. Av ting å se i Mechelen, kan vi nevne i fleng: Tårnet i Mechelen, Tårnet i Mechelen og Tårnet i Mechelen. Selv om de ikke har mange turistrattraksjoner, var virkelig Tårnet i Mechelen en fin attraksjon. Tårnet i Mechelen er et 100 meters høyt tårn.

I utganspunktet skulle tårnet ha et 77 meter høyt spir på toppen. Grunnet uviste grunner, ble bare 7 meter av spiret bygget, noe som førte til et flatt tårn. Tårnet er en del av en større kirke, og da vi var på vei opp de 514 trappetrinnene til toppen, møtte vi på en klokkespiller som peste forbi oss på vei opp til kontoret. Akkurat kl 15 satte hun i gang å spille på klokkene. På samme tidspunkt befant vi oss inne i klokketårnet, noe som ga oss tinitus og høy klokkeføring. Til slutt kom vi oss opp på toppen og fikk sett utover deler av Belgia, igjennom skyer og tåke:

Alt i alt var det en veldig fin tur, og vi savner allerede vår gode venn Carlos.